Alustavad ettevõtjad saavad liituda veebipõhise arendusprogrammiga PESA, kus aidatakse ideest vormida läbilöögivõimeline toode.
- Ka jooga võib olla põhjus oma ettevõtte asutamiseks, nagu juhtus joogatreeneri Enely Jäägeriga, kes otsustas luua oma kollektsiooni, mida saaks kanda nii trennis kui ka vabal ajal. Foto: PantherMedia/Scanpix
PESA vahendusel on alustaval ettevõtjal võimalik saada tugiteenuseid oma äriidee arendamiseks. Kasuks tulevad ka uued kontaktid ning äriideed väljastpoolt hindav neutraalne pilk, kirjutab 18. märtsi Äripäev mikroettevõtluse rubriigis.
Keskkonda on koondatud info ettevõtlusest, tootearendusest, investeeringutest ja eksportturgudest. Professionaalsed koolitajad nagu Anu-Mall Naarits, Indrek Maripuu, Sixten Heidmets ja Markko Karu nõustavad ning suunavad alustava ettevõtja toote või teenuse arendamist. Sealjuures kaasatakse teisi valdkondlikke eksperte ja mentoreid.
"Iga liitunud ettevõte keskendub just enda toote või teenuse arendamisele, saades personaalset tagasisidet kodutöödele ja nõu mentoritelt nende ette valmistamiseks," märkis programmi administraator Kersti Kilg. 90% programmist on võimalik läbida veebis, toimuvad ka mõned füüsilised kohtumised, kirjeldas ta programmi.
OÜ Yoga House juhatuse liige Enely Jääger on joogatreener, kelle töökoormus muutus ühel hetkel nii suureks, et enamiku päevast veetis ta treeningriietes. "Mind ei rahuldanud enam kaubanduses olevad fitness-spordirõivad ja nii otsustasingi luua oma kollektsiooni, mis sobib kandmiseks nii treeningsaalis kui ka vabal ajal," rääkis ta.
PESA avastas ta sotsiaalmeedia kaudu. "Kartsin, et mind ei võeta programmi, sest mul puudus moeloomise valdkonnas kogemus, kuid otsustasin siiski proovida," meenutas Jääger.
Kandideerimisprotsess oli tema sõnul lihtne. Selleks tuli saata avaldus, mille alusel tehti valik neist, keda vestlusele kutsuti. "Vestlus toimus sõbralikus õhkkonnas, kus toodet analüüsiti ekspertide poolt. Sain ka kohe vastuse, et olen vastu võetud."
Mis on mis
PESA Programm
Koosneb viiest etapist: toote- ja teenusearendus, turundus, ettevõtlus (ärimudel), finantseerimine ja juhtimine.
90% programmist läbitakse veebis.
Järgmine vastuvõtt on 2016. aasta septembris.
Oodatud on kõik ettevõtted, kes soovivad oma äri edendada.
Sel hooajal arendab PESAs oma tooteid või teenuseid 21 ettevõtet.
Programmi esimese aasta lõpuks on seatud siht 50% tooteid Eesti turul müüdavaks arendada ja omada eksporditurgudele sisenemiseks esimesi kontakte.
Üksi kaugele ei jõua
Programmist sai Jääger enda sõnul kasulikke kontakte. Kohtumine teiste loojatega avardas silmaringi. Kõigil oli mentor, kelle poole abi saamiseks sai pöörduda. Samuti mõistis Jääger tänu PESAle, et üksi kaugele ei jõua ning parema tulemuse saavutamiseks on vaja kokku panna hea meeskond.
Jäägeri sõnul võimaldab veebipõhine programm oma aega planeerida. Iga nädala lõpuks oli vaja esitada kodutöö, millele anti tagasisidet Skype'i vestluse või meili teel. Peale veebikoolituse olid ka praktilised töötoad, kus kohtuti üksteisega silmast silma.
Programm on Jäägeri sõnul väga hästi läbi mõeldud - see koosneb viiest moodulist oma ala parimate koolitajatega. "Olen väga tänulik Anu-Mall Naaritsale, kes on moeturunduse valdkonnas kindlasti Eestis üks paremaid. Tema nõuanded on mind isiklikult kõige rohkem aidanud," lausus Jääger, kes soovitab ka teistel oma äriga alustajatel pogrammiga ühineda, sest lisaks uutele tutvustele saab head nõu spetsialistidelt. "Üks samm viib alati järgmiseni, aga kõige tähtsam on esimene samm astuda. PESA on selleks suurepärane hüppelaud."
Portselannõude disaineri Ene Raua sõnul kipub ta kunstnikuna end unustama loomemaailma, ent PESA programmis osalemine on aidanud tal süsteemsemalt oma tegevust organiseerida. "Iganädalane ülesanne ja oma ala proffide tagasiside on tekitanud minus väikestviisi hasardi leida sobiv strateegia. Inspireerivad on ka teiste pesakate ettevõtmised ja tagasiside saamine – nähes erinevaid ärimudeleid tekib endalgi ideid ja motivatsiooni juurde,” selgitas Raud PESA mõju.
Sel hooajal PESA programmis halukaarikut arendav Lauri Semevsky OÜst Terratek kommenteeris, et on programmis, kuna see annab parimate mentorite käe all põhjaliku läbilõike potentsiaalselt vajalikest oskustest ja teadmistest ettevõtluses. "Hea on ka PESA struktuur – iga nädal üks teema koos kodutöö ja tagasisidega sunnib läbi töötama äritegevuse kõik etapid, mida muidu mingil põhjusel ei puudutaks,“ märkis Võrumaalt pärit halukaariku looja, kes sel aastal oli ka Ajujahi 30 parema hulgas hulgas.
PESA programmi vilistlane, puidust disainvanne valmistava ettevõtte OÜ Khis looja Frants Seer kirjeldas, et idee vajas elluviimist ja kuna tal oli varasem ettevõtluskogemus teisest valdkonnast, vajas ta abi nii toote arendamisel kui ka turunduses ja ekspordis. "Lisaks mugavale õppevormile olen PESAst saanud väga häid kontakte,” lisas Seer.
Kommentaar
Programm sundis mõtlema ebamugavatele nüanssidele
Berit Neuhaus, Neuhaus Pet Design juhatuse liige
PESA programmile sattusin juhuslikult guugeldades. Mäletan, et esialgu tehti valik avalduste alusel ning edasipääsejad kutsuti vestlusele. Võtsin toodete näidised kaasa ja ootasin jalgade värisedes koridoris oma aega - tahtsin väga programmi saada. Vastuse, et olen edasi pääsenud, sain kohe.
Programm oli väga kasulik. See pani mõtlema kõikidele ebamugavatele nüanssidele, millele muidu mõelda ei tahaks ega oskakski. Kui oled valmistanud laheda toote, oled kärsitu ja tahad ainult oma toote üle mõtiskleda. Samas on lõppeesmärk tarbija – toode peab vastama tema ootustele, sest see tagab turu ja leiva laual.
Veebipõhine programm on paindlik, kuid nõuab head distsipliini. Videoloengute süsteem meeldis mulle ja paaril näost näkku kohtumisel sai PESAkaaslastega kogemusi vahetada. Eeliseks oli ka võimalus, et laheda idee korral sai mõtte rahulikult kodus läbi mõelda ning siis kohe rakendada. Mitte see ei ununenud niipea, kui pärast koolitust autosse istusid.
Programmi suurim kasu seisnes võimaluses hinnata adekvaatselt oma äriideed ning sellest tulenevalt teha targemaid otsuseid. Kõik, mis puudutas raamatupidamist ja finantsjuhtimist, oli minu jaoks tume maa. PESA programmis andsid nõu oma valdkonna professionaalid. Ma usun, et tänu programmile põikasin mööda nii mõnestki ämbrist.
Soovitan programmi kindlasti ka teistele ettevõtetele, kellel puudub varasem kogemus. Sealt saab palju ettevõtlusalaseid teadmisi ning oma ideele ausat tagasisidet. Fakt on see, et programm aitas mind kõvasti - aitas oma toodet arendada, andis kõrvaltvaataja ausa pilgu ning haris ettevõtlusalaselt.
Sobib igale ettevõttele
PESA programmil on käsil neljas hooaeg, osalema oodatakse ettevõtteid kõikjalt Eestist. Programmi järgmine vastuvõtt on selle aasta septembris. "Ootame ettevõtjaid, kes soovivad värskendada teadmisi tootearenduse, turunduse, ärimudeli, finantseerimise ja juhtimise vallas,“ selgitas sihtgruppi Kilg. Programmi salarelv on loomeinimeste oskused, mille abil saab ettevõtte konkurentsivõimet tõsta. "Seega, oodatud on kõik ettevõtted, kes oskavad ja soovivad oma äri loomeinimeste toel edendada,“ lisas Kilg.
Liitunute hulgas on ettevõtteid eri aladelt – kivitöötlusest toiduainete tootmise ja mõisa arendamiseni. "Rõõm on tõdeda, et meie juurde on leidnud tee ka suured ja tuntud ettevõtted, kes soovivad tuge brändi arenduse, teenusedisaini ja turundusstrateegia osas või vajavad värsket pilku oma ärimudelile,“ märkis Loov Eesti tegvjuht Eva Leemet. "Paljude huvitavate projektide hulgast valime välja need, millele saame kõige enam lisaväärtust pakkuda,“ lisas ta.
Kilgi sõnul on nad saanud programmi kohta väga head tagasisidet. "Paljud PESA lõpetanud on jõudnud välisturule ning võitnud mainekaid auhindu. Paraku ei saa me vastu võtta kõiki soovijaid," märkis ta. Kuna programmi maht on piiratud, hinnatakse, kas programmist on äriidee arendamisel abi või vajab see veel küpsemist.
"PESA arendamine on olnud põnev - teist sellist veebipõhist inkubaatorit Eestis ei ole. Hea on tunda, et paljud pesakad on meie fännid ja löövad võimalusel kaasa ka meie muudes ettevõtmistes,“ ütles Kilg.
Maaelu kihama
Peale PESA programmi on loovat ettevõtlust soodustav Loov Eesti välja arendanud ka ekspordi arendamise programmi PESA+, millega alustati sel aastal.
PESA+ koondab endas veebipõhist koolitust, praktilisi töötube ja rahvusvahelist mentorlust. Koolitusel osalevad ettevõtted, kes soovivad ekspordiga alustada või on teinud selles suunas juba esimesi samme, kuid vajavad lisateadmisi.
"PESA+ programmi ootame neid, kelle tooted on valmis välisturule minekuks, kuid vajavad ekspordiplaanide koostamisel tuge. PESA+ pakub personaalseid mentoreid Saksamaa, Suurbritannia, Rootsi ja Soome sihtturgudele,“ rääkis programmi administraator Kersti Kilg.
Loov Eesti on oma südameasjaks võtnud loomemajanduse arendamise. "Oleme veendunud, et loov mõtlemine on edu aluseks. Koostöös oma partneritega Marketingi Instituudist, Neitsijärve Loovusaidast ning Loov Maa algatusgrupist alustasime möödunud aasta sügisel programmi Loov Eesti+Maa, mille eesmärgiks on just maapiirkondade ettevõtlusele hoo andmine,“ kirjeldas Kilg arenguid.
Programmi lööklause on "Nutikas jääb maal ellu“. Just loovate ideede arendamise kaudu soovitakse anda tõuge maapiirkondade edendamiseks. "Sel hooajal oleme oma fookusesse võtnud Kagu-Eesti. Sügisel alustame programmiga Järvamaal ja Ida-Virumaal, kus on kavas innovatsioonilaborid uute meeskonnaliikmete leidmiseks,“ rääkis Kilg. Projekti Loov Eesti+Maa üks osa on ka PESA ning PESA+ arendusprogrammid.
Seotud lood
Reklaamifirma Media House kasvatas käivet, aga kasum langes kolmandiku võrra. Ettevõte ootab järgnevateks aastateks reklaamituru kasvu.
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.